1 stycznia 2024 r. planowany jest znaczny wzrost wysokości myta dla samochodów ciężarowych poruszających się po niemieckich drogach. Poza tym zostaną wprowadzone opłaty za przejazd dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, a nie powyżej 7,5 tony – tak jak to było do tej pory. W ten sposób rząd niemiecki chce przyspieszyć prace nad siecią autostrad i jednocześnie wesprzeć finansowo rozbudowę infrastruktury kolejowej.
Wysokość opłat będzie również uzależniona od emisji CO₂ – zgodnie z dokumentem uchwałodawczym dopłata ma wynosić 200 euro za tonę CO₂.
Taką decyzję podjął rząd niemiecki w ramach prac nad „pakietem modernizacyjnym na rzecz ochrony klimatu”.
Planowane podwyżki mają również na celu pośrednie promowanie alternatywnych i bardziej ekologicznych rodzajów napędu. Do końca 2025 r. samochody ciężarowe o zerowej emisji spalin mają być zwolnione z opłaty na infrastrukturę, a następnie będą płacić tylko 25 proc. zwykłej stawki.