W 2023 i 2024 r., nastąpiły, lub mają nastąpić pewne zmiany związane z opłatami drogowymi dla pojazdów ciężarowych w Niemczech. Wynikają one z ustawy o zmianie opłat drogowych, przyjętej przez rząd federalny i obejmują nowe stawki opłat drogowych, wprowadzenie opłaty za emisję CO2, zniesienie zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów napędzanych gazem ziemnym oraz rozszerzenie opłat drogowych na pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany i ich skutki.
Opłata drogowa dla samochodów ciężarowych w Niemczech została podwyższona od 1 stycznia 2023 r.
Podstawą podwyżki opłat drogowych dla samochodów ciężarowych, jest nowy raport o kosztach drogowych, który jest regularnie aktualizowany co pięć lat, jako podstawa do ustalenia wysokości myta.
Stawka opłaty drogowej zależy od trzech czynników:
– Liczby osi
– Klasy emisji
– Dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów
1. Stawki opłat drogowych od 01.01.2023 r. w centach/km
MASA CAŁKOWITA | 7,5 – 11,99 t | 12 – 18 t | > 18 t | |
LICZBA OSI | wszystkie | wszystkie | do 3 | do 4 |
Euro 6 | 9,8 | 14,0 | 18,1 | 19,0 |
EEV/Euro 5 | 12,6 | 17,7 | 22,1 | 22,9 |
Euro 4 | 14,2 | 18,8 | 23,9 | 25,4 |
Euro 3 | 17,1 | 22,6 | 29,3 | 31,6 |
Euro 2 | 19,6 | 24,6 | 32,3 | 34,9 |
Euro 0/1 | 19,7 | 24,8 | 32,8 | 35,4 |
2. Opłata za emisję CO2
Od 1 grudnia 2023 r., klasy emisji CO2 zostaną wprowadzone jako nowy element taryfowy myta. W związku z tym, do opłat drogowych zostanie naliczona dopłata za emisję CO2 w wysokości 200 euro za tonę. Konkretnie oznacza to, że w przypadku wszystkich pojazdów o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 tony, oprócz dotychczasowej opłaty drogowej, trzeba będzie uiścić częściową opłatę za emisję CO2.
Zwolnione z opłat za emisję CO2 są między innymi następujące pojazdy:
– Bezemisyjne pojazdy ciężarowe.
– Pojazdy bezemisyjne o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej do 4,25 tony.
3. Zniesienie zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów napędzanych gazem ziemnym
Od 1 stycznia 2024 r., pojazdy napędzane gazem ziemnym (CNG/LNG) będą podlegać opłatom drogowym zgodnie z podziałem na klasy zanieczyszczeń, analogicznie do pojazdów napędzanych olejem napędowym. Obecne zwolnienie z opłat drogowych, będzie zatem obowiązywać tylko do 31 grudnia 2023 r.
Pojazdy napędzane gazem ziemnym, będą w przyszłości podzielone na klasy emisji dwutlenku węgla na podstawie ich specyficznych cech, takich jak emisja dwutlenku węgla.
4. Opłaty drogowe dla pojazdów powyżej 3,5 tony
Od 1 lipca 2024 r., wszystkie pojazdy o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony muszą uiszczać opłaty za korzystanie z federalnych dróg krajowych. Dotyczy to zarówno pojedynczych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, jak i zespołów pojazdów, pod warunkiem, że ich pojazd silnikowy ma dopuszczalną masę całkowitą powyżej 3,5 tony.