Zgodnie z rozporządzeniem 1072/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, „przewóz kabotażowy” oznacza krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim.
Szerzej wyjaśnione pojęcie kabotażu oraz jego zasady znajdują się w artykule poniżej:
https://koben.pl/zasady-wykonywania-operacji-kabotazowych-w-ue/
Przypominamy, iż 21 lutego 2022r. zostały wprowadzone zmiany w zakresie przewozów kabotażów tj. został wprowadzony 4 dniowy cooling – off ( art. 8 rozporządzenia WE nr 1072/2009 )
Przewóz kabotażowy może zasadniczo obejmować kilka punktów załadunku, kilka punktów dostawy lub nawet kilka punktów załadunku i dostawy.
Niemniej jednak, jak wskazano w wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 kwietnia 2018r., C-541/16 „ z art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia nie wynika, czy kabotaż może jednocześnie obejmować kilka miejsc załadunku. Zatem przepis ten nie wskazuje, czy przewóz kabotażowy może obejmować kilka miejsc załadunku i kilka miejsc rozładunku.”.
Komisja Europejska przedstawiła wytyczne dotyczące m.in. przewozów kabotażowych, których brzmieniem liczba punktów załadunku i/lub rozładunku w przewozie kabotażowym może być jednak ograniczona przez państwa członkowskie poprzez wykluczenie operacji z wieloma punktami załadunku i wieloma punktami rozładunku, tak aby zapewnić zgodność z ograniczeniami dotyczącymi czasu i liczby przewozów nałożonych na kabotaż na mocy rozporządzenia (WE) nr 1072/2009(1).
Szwedzkie organy przyjęły niekorzystną interpretację przepisów dot. kabotażu, zgodnie z którą, jeden dokument transportowy oznacza jedną operację transportową.
Sposób obliczania jednego przewozu kabotażowego jest określony w sekcji 5 b FIV, który wskazuje, iż:
– jeden transport kabotażowy nie może obejmować niczego innego niż punkt załadunku i punkt rozładunku,
– jeden przewóz kabotażowy nie może obejmować więcej niż kilka punktów załadunku i jeden punkt rozładunku, jeżeli rozładunek ma miejsce u odbiorcy końcowego określonego w liście przewozowym,
– jeden transport kabotażowy nie może obejmować nic innego niż jeden punkt załadunku i kilka punktów rozładunku, jeżeli załadunek ma miejsce u pierwotnego nadawcy wskazanego w liście przewozowym.
Kara za naruszenie powyższych przepisów wynosi 26 tys. zł.