Unia Europejska wprowadziła wspólne zasady klasyfikacji wagi naruszeń przepisów regulujących wykonywanie transportu drogowego. Konkretnie chodzi tutaj o naruszanie postanowień rozporządzenia (WE) nr 561/2006, oraz Rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Przedmiotowego naruszenia zostały podzielone na 4 kategorie
1.MSI = most serious infringements – najpoważniejsze naruszenia;
2.VSI = very serious infringement – bardzo poważne naruszenia;
3.SI = serious infringement – poważne naruszenia;
4.MI = minor infringement – naruszenia mniejszej wagi.
Przynależność danego naruszenia do określonej kategorii ma przełożenie na zakres odpowiedzialności przewoźnika, który się go dopuścił, a więc przede wszystkim na wysokość ewentualnej kary pieniężnej, która może zostać nałożona.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 każde państwo członkowskie ma obowiązek informowania Komisji Europejskiej o krajowych przepisach dotyczących kar, jakie nakładane są w przypadku naruszeń przepisów tego rozporządzenia i rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Dlatego w dniu 25 marca 2021 r. Komisja Europejska opublikowała wyciągi z taryfikatorów dla wskazanych poniżej państw (obecnie są dostępne tylko w języku angielskim):
Na dzień dzisiejszy nie opublikowano takich taryfikatorów jeszcze z 5 krajów członkowskich: Belgii, Irlandii, Włoch, Malty oraz Rumunii.
Co istotne niektóre kraje członkowskie wskazały bezpośrednie odnośniki do obowiązujących na ich terytorium aktów prawnych (taryfikatorów). W tabelach nie wskazano jednak enumeratywnego katalogu kar mających zastosowanie na terytorium poszczególnego państwa członkowskiego, bowiem nie wszystkie państwa wprowadziły kary za naruszenia nowego typu wprowadzone pakietem mobilności. Dlatego trzeba zmiany w tym zakresie na bieżąco monitorować.